Architektura kolejowa w krajobrazie Kaszub
Architektura kolejowa, choć często jeszcze niedoceniana, jest bardzo ważną częścią architektonicznego dziedzictwa regionu. Dlatego naturalną inspiracją dla naszego projektu są budynki kolejowe, położone kilkaset metrów od naszej leśnej polany. Zostały one wzniesione w latach 20-tych XX wieku, w ramach kluczowej dla przedwojennej Polski inwestycji – magistrali węglowej łączącej nowy wówczas port w Gdyni ze Śląskiem. Są więc przykładem typowo polskiej architektury kolejowej, w przeciwieństwie do wielu innych stacji kolejowych na Pomorzu. Budynki kolejowe w Wieżycy: główny budynek stacyjny, nastawnia, budynek ekspedycji kolejowej, budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze, są podobne do zlokalizowanych na innych stacjach na odcinku Gdynia Kościerzyna. Te stacje: Gdynia Wielki Kack, Żukowo Wschodnie, Somonino, Babi Dół mają siostrzane budynki stacyjne, wszystkie w znacznie lepszym stanie niż w Wieżycy.
Ceglana elewacja
W naszym projekcie kontekst ceglanej zabudowy kolejowej miał decydujące znaczenie dla decyzji o wyborze elewacji z cegły. Chociaż główny budynek stacyjny i nastawnia w Wieżycy, podobnie jak na siostrzanych stacjach, są otynkowane, większość pozostałej zabudowy kolejowej ma elewacje ceglane. Widocznie budowniczowie stacji uznali tynk za rozwiązanie nowoczesne, bardziej estetyczne od widocznej cegły, odpowiednie dla najważniejszego budynku. To ciekawe – w latach 30-tych XX wieku czerwona cegła była ukrywana pod tynkiem, a dzisiaj jest eksponowana.
Inspirujące detale
Choć dziś budynki kolejowe w Wieżycy są w bardzo złym stanie, nadal można dostrzec wartościowe detale. Część z nich planujemy wykorzystać jako inspirację w naszym projekcie. Są to: ozdobne pasy z cegieł na budynku mieszkalnym, wrota poruszające się po solidnej metalowej szynie w budynku ekspedycji kolejowej, okucia wrót. Być może dzięki nawiązaniu do tych elementów uda się zachować ducha tamtych czasów w naszym projekcie domów o zupełnie innym przeznaczeniu, choć położonych tak blisko stacji, na szlaku historycznej magistrali węglowej, obecnie linii SKM z Trójmiasta do Kościerzyny.